-Fjordkraft har vært klimanøytrale siden 2007. Det i seg selv er et beskjedent bidrag til togradersmålet. Derfor stiller vi nå krav om klimanøytralitet til alle våre leverandører. Initiativet har vi kalt «Klimanjaro», forteller Administrerende direktør i Fjordkraft, Rolf Barmen.
Klimanjaro var altså starten på et økt klimafokus både internt hos Fjordkraft, men også ut mot sine kunder. Nå har de besteget sitt første fjell, og fortsetter til nye høyder med sin nye satsning, Klimahub.
I 2018 ble Fjordkraft, som første norske selskap, tildelt FN-prisen Lighthouse activity, for sitt Kilimanjaro-initiativ.
-Vi mener at FN-prisen forplikter oss til å ta klimafokuset vi har videre, ut av vårt miljø. Med Klimahub lanserer vi et verktøy som vil gjøre det enkelt for andre bedrifter å følge i våre fotspor, forteller Barmen.
Gjennom denne nettsiden, kan du enkelt søke opp din egen bedrift eller andre selskaper, og se hvordan man ligger an med sine klimaavtrykk.
Administrerende direktør i Fjordkraft, Rolf Barmen (Foto: Cecilie Bannow)
-Det er fantastisk å få lede prosjekter som setter tydelig fokus på bærekraft. Klimahub gir en god oversikt over selskapets klimaavtrykk, som gjør det lettere å igangsette tiltak for å redusere utslipp. Å få være med Fjordkraft i sitt arbeid med å sette klima på øverste hylle og prioritet, er veldig spennende og givende. Dette vil gi ringvirkninger og være med å påvirke hvordan vi jobber i fremtiden - det er jeg sikker på, forteller prosjektleder, Mads Hundvin fra PwC.
-Fjordkraft er en stor aktør med høy grad av tillit i markedet, og viser igjen at de mener alvor når de sier at de tar sitt ansvar rundt klimaproblematikken. Det er avgjørende at selskaper i denne størrelsen tar førersetet og setter kursen - da blir det lettere for andre å gjøre det samme. Det blir spennende å følge prosjektet videre, forteller Hundvin.
Det er svært motiverende å se en aktør på Vestlandet være innovativ og tenke nytt utover sin eksisterende forretningsmodell for å gjøre en forskjell. Vi gleder oss til fortsettelsen!
Klimahub er en database hvor du som bruker enkelt skal kunne sjekke alle norske bedrifters posisjon i forhold til Klimanøytralitet og klimafokus. Som bruker av Klimahub kan du enkelt lage din bedrifts klimaregnskap og å få oversikt over bedriftens klimaavtrykk.
-Fokuset på klima og bærekraft øker betraktelig i samfunnet, og vi trenger gode løsninger og verktøy for å kunne gjennomføre tiltak og starte endringer. Vi så at det ikke fantes noen gode og lett tilgjengelige verktøy for dette i markedet. Klimahub har funksjonalitetene og vil dekke behovet for mange norske selskaper i dag, forteller Barmen.
Klimahub skal være en database hvor brukeren enkelt skal kunne sjekke alle norske bedrifters posisjon i forhold til Klimanøytralitet og klimafokus. Med Klimahub lanserer vi et verktøy som vil gjøre det enkelt for andre bedrifter å følge i våre fotspor.