Slik blir du virkelig god i søknadsprosessen

  • 15/08/23

Det å søke en jobb kan være tidkrevende og skummelt, men når man lander drømmejobben er det verdt innsatsen. Vi vil at du skal lykkes og derfor har vi samlet våre beste tips til deg som skal gjennom en rekrutteringsprosess.

Søk her

Amanda og Susanna

Amanda Marie Lund, Employer branding ansvarlig i HR for PwC Norge og rekrutteringsrådgiver, Susanna Bjørnhaug, deler sine beste tips slik at du skal bli virkelig god i søknadsprosessen.

– Husk at prosessen også er designet for at du også skal finne ut av om dette er jobben og selskapet for deg. Vi skal være en match. Og det går begge veier.

Amanda Lund,Employer branding ansvarlig, HR, PwC Norge

Inngangsporten: CV og søknad

Dette er ofte første steg i rekrutteringsprosessen. Her får du mulighet til å vise din erfaring og kompetanse, og fortelle hvorfor du er en relevant kandidat til stillingen.

Noen tips for en oversiktlig CV

  • Skriv i omvendt kronologisk rekkefølge. 

  • Er du nyutdannet, plasser utdanning øverst og arbeidserfaring under. Har du hatt mange deltidsstillinger kan du inkludere det mest relevante. 

  • Fremhev gjerne tema for bachelor- eller masteroppgave.

  • Inkluder verv eller andre frivillige aktiviteter du har hatt.
  • Skreddersy CV-en til stilling du ønsker. Det kan være lurt å sette seg inn i hva stillingen ser etter av ferdigheter og kompetanse, og trekke frem kompetanser du tenker er mest relevant for stillingen.

En god søknad kan være inngangsbilletten til intervjuet. Her får du mulighet til å vise mer av hvem du er, din motivasjon og ferdigheter. For selskapet er dette ofte førsteinntrykket de får av deg.

 

Nå søker vi nyutdannede

Søk innen 11. august

Tips til å skrive en god søknad

  • Ekte motivasjon vil ofte skinne gjennom. Tenk gjennom hvorfor du søker og forklar hva med jobben du syns virker spennende.

  • Skreddersy søknaden til stillingen. Unngå generiske uttrykk som “jeg er interessert i din bedrift”, men bruk heller navnet på bedriften. 

  • Fremhev de relevante egenskapene eller ferdighetene du har som matcher det stillingen ser etter. 

  • Dersom du bruker hjelpemidler som ChatGPT eller lignende så kan det være lurt å gå over teksten og gjør den til din egen. På den måten blir det lettere for selskapet å bli kjent med deg.

Hvordan lykkes på intervjuet?

I et intervju ønsker vi å bli bedre kjent med personen bak søknaden: hvem du er, din motivasjon og interesse for jobben. Mange anser intervjuet som en-veis, men husk at dette også er din mulighet for å bli bedre kjent med bedriften og jobben. Her har du virkelig mulighet for å finne ut av om dette er en jobb for deg.

Les også: Hvordan er hverdagen til en Associate?

3 ting å tenke på før intervjuet

  1. Forbered pitchen din. Ofte kan du bli bedt om å gå raskt gjennom CV eller motivasjon. Her trenger du ikke å trekke frem alt, men vår anbefaling er å fokusere på det som er mest relevant for jobben. Har du relevante spørsmål om jobben eller selskapet er det bare positivt om du tar opp det på slutten av intervjuet.
  2. Mange selskap liker at du er litt kjent med kjernevirksomheten, så les deg gjerne litt opp på dem i forkant.- Du kan f.eks søke dem opp LinkedIn og Instagram for et innblikk i hva som rører seg.
  3. Ofte vil du bli spurt om “kompetansebasert spørsmål”. Disse spørsmålene er designet for å få innsikt i spesifikke kompetanser som er viktig for jobben. Det kan være teamarbeid, selvledelse, robushet eller annet. Annonsen vil beskrive hvilke kompetanser dette er. Reflekter rundt situasjoner du har opplevd og hvordan disse kan overføres til stillingen du har søkt.

Eksempler: 

  • Fortell om en situasjon hvor du følte deg stresset. Hva gjorde du?
  • Fortell om en situasjon hvor du måtte samarbeide med andre for å nå et mål?

 

Les også: Dette kan du jobbe med hos oss

Brage holder foredrag

Brage opplevde rekrutteringsprosessen som inkluderende og strukturert, og han fikk et inntrykk av at intervjuene fokuserte på å fremheve hans styrker og spille han god, heller enn at han som kandidat ble grillet. Å ha en fadder som ga tips og oppmuntring gjennom dagen, var en positiv overraskelse som gjorde at Brage følte seg ivaretatt. 

– En viktig ting å tenke over når man skal på intervju er å tenke over hvilken verdi du kan bidra med til PwC som helhet. PwC er et selskap som jobber med mange forskjellige industrier og områder, og det kan være lurt å se på det store bildet og mulighetene som PwC kan tilby deg.

Brage Sævdal, Associate, Revisjon, PwC Oslo.

Råd til caseintervju

I rekruttering av nyutdannede benytter man ofte case for å få innsikt i hvordan du analyserer informasjon, resonnerer og presenterer funn. Ofte har man mindre arbeidserfaring, og da er case et nyttig verktøy for å bli bedre kjent med hvordan kandidaten tilnærmer seg problemløsning. 

  1. Lag en klar agenda under presentasjonen.

  2. Sett deg inn i materialet du får utdelt og få et overblikk over oppgavene.

  3. Det er ikke alltid man har alle svarene, og det er heller ikke meningen. Besvar oppgavene ut ifra dine forutsetninger og ta nødvendige antagelser dersom du ikke har all informasjon.

  4. Snakk tydelig med et passe tempo og volum.

  5. Avslutningsvis er det nyttig om du legger frem en tydelig anbefaling og konklusjon.

Vi i PwC tilbyr casekurs på flere studiesteder i løpet av et skoleår. Her deler vi flere konkrete tips og råd for hvordan lykkes med caseintervju. Velkommen!

– Det er lov og helt naturlig å være nervøs under en rekrutteringsprosess. Det viser bare at jobben betyr noe for deg.

Susanna Bjørnhaug,Rekrutteringsrådgiver, PwC Norge

Kontakt oss

Rekruttering i PwC

Nyutdannet og erfaren, PwC Norway

Email

Ønsker du å bli en av oss?

Flere muligheter hos oss

Vil du jobbe med en gjeng som skaper de beste resultatene når vi har det gøy sammen? Et sted du kan bli virkelig god? Da er PwC stedet for deg.